Keréknyomás ellenőrző rendszer - TPMS
TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer.
Az újonnan forgalomba helyezett gépjárműnek rendelkeznie kell TPMS rendszerrel 2014 novemberétlől az Európai Unióban. Mivel a gépjármű TPMS rendszerrel kerül forgalomba ezért a következő műszaki vizsgán is működnie kell ennek a funkciónak. Alapvető követelmény a rendszerrel szemben, hogy az előírt keréknyomás 20% nál nagyobb eltérést jeleznie kell.
Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
· direkt
· indirekt
Indirekt rendszer- nincs érzékelő a kerékben
Az előzőleg mért közvéleménykutatás alapján nem lesznek népszerűek ezek a fajta rendszerek az ügyfelek körében. Az indirekt rendszer a kerék fordulatszámát méri az ABS rendszer segítségével. Minden kerécsere után érdemes kalibrálni a rendszert.
Direkt rendszer – Minden kerékben található szenzor
Minden kerékben van nyomásellenőrző ami folyamatosan ellenőrzi a beállított értékeket.
Előnyei: 0.015 bár pontossággal mér.
30 másodpercenként ad jelet a járműnek
Könnyen kiszűrhető a defekt és a levegő szivárgás.
A TPMS szenzorok szervizelése.
A TPMS szenzorok elemmel vannak ellátva amiknek élettartama 4-5 év Ezeket nem lehet cserélni. Minden átszerelésnél szervizelni kell.
- Szeleptű cseréjével légzárást biztosítani.
- Külső nyakrészt ellenőrzni szükség esetén cserélni
- tömítést ellenőrizni
- korrozióra hajlamos szeleptest ellenőrzése
TPMS programozása
A szenzortokat autótípushoz kell progrtamozni. Egyes típusok autómatikusan felismerik a szenzorokat és újratanulja. Ezeket a programozásokat csak az erre felkészül szervizekben lehet elvégezni a megfelelő Diagnosztikai eszköz segítségével.