Gumiabroncs címke
2012 novemberétől a háztartási gépekhez hasonlóan a gumiabroncsokat is címkével kell ellátni. A rendelettel a vásárlók megfelelő tájékoztatása mellett a környezetkímélő abroncsok vásárlásnak ösztönzése volt a cél.
A rendelet a 2012 júniusa után gyártott személy, kisteher, teherautó és 4x4 abroncsokra vonatkozik.
Az abroncs címke az üzemanyag takarékosságról, gördülési zajról és nedves úton való tapadásról ad nformációt.
1. Üzemanyag-takarékosság
A gördülési ellenállás nagyban befolyásolja az autó káros anyag kibocsájtását illetve hatással van az üzemanyag fogyasztásra is. Az üzemanyag fogyasztás kb. 20% teszi ki a gördülési ellenállás. Ezért is fontos a visszaszorítása illetve csökkentése.
A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezésben színek is segítségünkre vannak: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig.
Azonos körülmények mellett az egyes kategóriákban az alábbi különbségek is lehetnek: 0,1-0,15 liter/100 km. Pl. 15.000km éves futásteljesítmény esetén az A és G kategóriába tartozó abroncsok között a különbség 80 literre tehető, ami 0,5 litert jelent 100km –en.
2. Fékezés nedves úton
A nedves útfelületen való tapadás az egyik legfontosabb jellemzője a gumiabroncsnak.
Az osztályozás A-tól F-ig történhet , ahol A a legjobb, F a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.)
A jármű 80 km/h sebességről való fékezéséről 3-6 méter közötti eltérések lehetnek kategóriától függően.
3. Gördülési zaj
Az abroncs úton való gördülése nem csak kellemetlen de egészségkárosító hatása is van.
A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.
Három besorolási osztály létezik:
- 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
- 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
- 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak